زیرنظرِ شوخی های جنسی، باز هم خبری از نظارت نیست!

به گزارش راهنمای مدرسه، اینکه همچنان نقش نظارتی سازمان سینمایی در مورد آثار مبتذل سینمایی چون زیرنظر به کارگردانی مجید صالحی کاملا منفعل است، تبدیل به موضوعی کلیشه ای وتکراری شده است که صرفا باید برای اصلاح امور دست به دعا برداشت.

زیرنظرِ شوخی های جنسی، باز هم خبری از نظارت نیست!

گروه فرهنگ و هنر راهنمای مدرسه: عباس اسماعیل گل ؛ اکران آنلاین که با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را ابتدای سال جاری با فیلم سینمایی خروج راه خود را آغاز نموده بود تا قبل از بازگشایی نصف و نیمه سینماها با رونق مالی و استقبال مناسبی از سوی اهالی سینما روبرو شده بود اما با بازگشایی سینماها، دوباره این سیستم نوپای اکران به دست فراموشی سپرده شد و بسیاری از اهالی سینما قید اکران آثارشان در این چرخه را زدند و تصمیم گرفتند منتظر نوبتشان برای اکران در سینماها بمانند، حال که به خاطرشیوه مجدد کرونا میطلبد اهالی سینما نگاه جدیدی برای رونق مجدد اکران آنلاین داشته باشند.

همواره یکی از بحث های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار به جامانده از جشنواره سال گذشته و سنگین تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین تر می گردد و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می گردد. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه چاره های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال هاست در سینمای دنیا هم در حال اجرا است.

اکران آنلاین اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن ها از نسخه های قاچاق همراه گردد، می تواند راستای تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این راستا نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینما ها نیز می تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی یاری کند..

اما همه این موارد درباره اهمیت اکران آنلاین که گفته شد دلیلی نمیشد به انتقاد کیفی از فیلم ها نپردازیم، که در این قسمت نیم نگاهی به فیلم زیرنظر ساخته مجید صالحی در اکران آنلاین داشته ایم.

اما رامبد جوان که پیش از این به عنوان تهیه کننده فیلم طلا را راهی اکران آنلاین نموده بود این بار فیلم کمدی زیرنظر به کارگردانی مجید صالحی را از روانه اکران آنلاین نموده است با این تفاوت که فیلم طلا تا قبل از اکران آنلاین رنگ پرده سینماها را به خود ندید اما فیلم زیرنظر از اواسط دی ماه سال گذشته در سینماهای سراسر کشور اکران شد که اوایل اسفندماه به خاطر تعطیلی سینماها اکرانش نیمه کاره ماند. این فیلم سینمایی در همان روزهای اول اکران به واسطه حضور بازیگران مطرح حوزه طنز به فروش قابل توجهی در اکران دست یافته بود که با ادامه اکران از استقبال مخاطبان کاسته شد و حضور رضا عطاران به عنوان نقش نخست این فیلم آنطور که باید انتظارات سازندگان را بابت فروش نجومی براورده نکرد.

فیلم کمدی زیرنظر که اواسط سال 97 به فراوری رسید، نخستین تجربه مجید صالحی در مقام کارگردانی سینما است. فیلمی پر بازیگر با حضور رضا عطاران، امیر جعفری، آزاده صمدی، مهران احمدی و سروش جمشیدی که از روزهای آغازین ساخت به فتح گیشه ها می اندیشید که در این خصوص آنطور که پیش بینی میشد به موفقیت نرسید که باید مهم ترین علت آن را در ضعف های نویسندگی و کارگردانی جستجو کرد، نویسندگی کار بر عهده ابوالفضل کاهانی برادرکوچکتر عبدالرضا کاهانی از فیلمسازان جنجالی سالهای اخیر است، ابوالفضل کاهانی که در ابتدا به عنوان فیلمبردار پشت صحنه در سریال چک برگشتی فعالیت خود رآ آغاز کرد و در ادامه توانست علاوه بر فیلمبردار پشت صحنه به عنوان نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم ترین اثر ابوالفضل کاهانی در حرفه نویسنده همین فیلم زیرنظر است و بالطبع با توجه بی تجربگی این نویسنده انتظار فیلمنامه درخشانی از این فیلم نباید داشت و نداشتن قصه قرص و محکم در تمام لحظات این فیلم مخاطب را آزار میدهد بطوری که نویسنده بجای ایجاد گره های داستانی، مدام یک اتفاق بی اهمیت را کش میدهد و با اتفاقات اغراق آمیز و غیرواقعی تصویری مصنوعی برای مخاطبان روایت میکند که همین مسئله مخاطب را به سختی مجاب به تماشای فیلم تا خاتمه میکند.

اما مجید صالحی که پیش از این در فیلم و سریال های مختلفی در کنار رضا عطاران به ایفای نقش پرداخته اکنون برای اولین اثرش رضا عطاران را به عنوان بازیگر نقش اول در نظر گرفته و تمام کوشش خود را نموده است برای نجات فیلمنامه ضعیف و بی رمق کاهانی از طنزهای موقعیت رضا عطاران بهره ببرد که این موضوع نهایتا تا نیم ساعت اول مخاطب را قانع کردن میکند اما بازی تکراری و یکنواخت عطاران هم یاریی به این ماجرا نمیکند و قاب بندی هایی که با حضور دو شخصیت اصلی فیلم (رضا عطاران و امیر جعفری) بر مبنای شوخی های جنسی فراتز از مبتذل از سوی کارگردان بی تجربه انجام میگردد هم نمیتواند حتی مخاطب شیفته سینمای کمدی عطاران هم راضی کند .

در خاتمه باید گفت، اینکه همچنان نقش نظارتی سازمان سینمایی ارشاد در مورد آثار اینچنینی بسیار کمرنگ است، دیگر تبدیل موضوعی کلیشه ای وتکراری شده است که صرفا باید به اصلاح امور امیدوار بود .

اما در انتها برای آنکه یادآور شویم که فیلم زیرنظر به هیچ عنوان از قصه ای برخورداری نیست به معرفی رسمی این فیلم اشاره شده است: این کمدی از آنجا آغاز می گردد که محسن(عطاران) پس از خرید به خانه برمیگردد و متوجه می گردد مبلی که امید(امیر جعفری) بر روی آن نشسته سوراخ شده، محسن مقصر این اتفاق را امید می داند. مهشید، همسر محسن که به این مبل علاقه خاصی دارد، در حال برگشتن از سفر است و...

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زیرنظرِ شوخی های جنسی، باز هم خبری از نظارت نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرنظرِ شوخی های جنسی، باز هم خبری از نظارت نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید