6 برنامه دانش بنیان برای بومی سازی محصولات حوزه سلامت

به گزارش راهنمای مدرسه، فراوری داروها، واکسن ها، فراورده های طبیعی، مواد اولیه دارویی ارزبر با هدف تأمین امنیت دارویی کشور و کاهش وابستگی به واردات صنعت داروی ایران در سال های اخیر، با قرارگیری در رتبه 20 جهانی و جایگاه 4 آسیا پیشرفت قابل توجهی داشته است. بر اساس اعلام ستاد توسعه زیست فناوری، از لحاظ تعدادی، 97 درصد داروی مورد احتیاج کشور در داخل فراوری می گردد. اما این مقدار فراوری، 70 درصد ارزش اقتصادی داروهای کشور است.

6 برنامه دانش بنیان برای بومی سازی محصولات حوزه سلامت

به طور میانه ارزش هر واحد داروی وارداتی، 17 برابر ارزش داروی فراوری داخل است. طبق آمارنامه دارویی، مقدار واردات داروها و مواد اولیه دارویی در سال 1398 برابر با 1.9 میلیارد دلار بوده است که با توجه به شرایط تحریم های غیرانسانی، به عنوان یک گلوگاه مهم و خطرناک می تواند امنیت دارویی کشور را به خطر بیندازد.

با تدوین یک برنامه جامع و استفاده از تمامی توان شر کت ها و متخصصان و نهادهای اثرگذار، می توان فراوری داروهای با بالاترین ارزبری را هدف گذاری و با کاهش ارزبری و قطع وابستگی به واردات دارو تا حد امکان، جهش اقتصادی را تضمین کرد.

آخرین آمار ارزبری دارویی

بسیاری از شرکت های دانش بنیان حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد آرایشی، واکسن ها زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در حال فعالیت هستند تا محصولات ایران ساخت خود را به فراوری برسانند و جایگزین محصولات وارداتی نمایند. به همین منوال، ستاد توسعه زیست فناوری برنامه ای برای راهنمایی این شر کت ها در دستور کار خود قرار داده است.

این برنامه ها در 6 سرفصل تعیین شده که شامل فراوری داروهای حد واسط ها و مواد اولیه دارویی، واکسن انسانی، فراوری لوازم آرایشی و بهداشتی، فراوری فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل، فراوری ملزومات و تجهیزات پزشکی، تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی می گردد. این برنامه در صورت تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج آن، توانایی افزودن 6.774 میلیارد دلار به عایدی ناخالص ملی (13 درصد از مقدار ارزش افزوده کل برنامه ملی جهش اقتصاد زیستی) را دارد.

این ستاد سرفصل های فعالیت دانش بنیان ها و برنامه های خود برای جهش اقتصاد زیستی را در اختیار راهنمای مدرسه قرار داده است. در ذیل خلاصه ای از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری آمده است.

برنامه ملی در حوزه سلامت برای جهش اقتصادی زیستی کشور

لذا برنامه فراوری دارو، مواد موثره دارویی، مواد حد واسط و مواد جانبی دارویی با بیشترین مقدار ارزبری (شامل فراوری 20 داروی بیولوژیک، توسعه ظرفیت پالایشگاه پلاسما، فراوری 40 ماده اولیه دارویی، 20 ماده حد واسط و 10 ماده جانبی دارویی به عنوان برنامه اول ستاد توسعه زیست فناوری تدوین شده است و تا 5 سال آینده 1040 میلیون دلار ارزش افزوده از این محصولات هدف گذاری شده است.

برنامه اول؛ فراوری داروها حد واسط ها و مواد اولیه دارویی

در برنامه دوم، فراوری واکسن های انسانی برنامه فراوری 8 طرح در زمینه فراوری واکسن کرونا و بعلاوه احداث مجتمع فراوری واکسن تدوین شده است که تا 3 سال آینده 2400 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود.

برنامه دوم؛ فراوری واکسن انسانی

فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی برنامه سوم ستاد توسعه زیست فناوری است که فراوری 20 ماده اولیه آرایشی و بهداشتی ارزبر احصاء شده و تا 5 سال آینده 600 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود.

برنامه سوم؛ فراوری لوازم آرایشی و بهداشتی

فراوری فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل در برنامه چهارم فراوری فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل به منظور فراوری 25 ماده اولیه مکمل و 3 ماده اولیه شیرخشک تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا 3 سال آینده 130 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود.

برنامه چهارم؛ فراوری فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل

در برنامه پنجم فراوری تجهیزات و ملزومات پزشکی به منظور فراوری دستگاه های تصویربرداری، فراوری استنت قلب و عروق، مواد اولیه خطوط فراوری تجهیزات پزشکی، فراوری دستگاه قند خون و نوار تست قند خون و زیست مواد تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا 5 سال آینده 1504 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود.

برنامه پنجم؛ فراوری ملزومات و تجهیزات پزشکی

در برنامه ششم موضوع تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعت دارویی به منظور ایجاد مراکز فرمولاسیون مواد اولیه دارویی و بعلاوه فراوری 60 دارو و مولکول با کاربرد چندگانه از مواد پایه پتروشیمی به منظور تکمیل زنجیره مواد از پتروشیمی تا محصول دارویی نهایی (که از لحاظ اهمیت موضوع دارای مزیت های استراتژیک برای کشور است) تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا 5 سال آینده 1100 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود.

برنامه ششم؛ تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی

منبع: خبرگزاری مهر

به "6 برنامه دانش بنیان برای بومی سازی محصولات حوزه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 برنامه دانش بنیان برای بومی سازی محصولات حوزه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید