اقبال عمومی در فضای ایران نسبت به آثار تالیفی نیست، مجموعه پنجاه متفکر و جامعه انتزاعی را بخوانید

به گزارش راهنمای مدرسه، مهدی تدینی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگاران با تحلیل شرایط صنعت نشر در سالی که گذشت بیان نمود: شبکه اجتماعی مانند هر ابزار دیگری امکانات خود را دارد؛ هرکس که تولید محتوا می کند می تواند فراخور نوع فعالیت از شبکه اجتماعی استفاده کند. قطعا همین شبکه های اجتماعی پیوندهای میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را عمیق تر و فراگیرتر کرده است.

اقبال عمومی در فضای ایران نسبت به آثار تالیفی نیست، مجموعه پنجاه متفکر و جامعه انتزاعی را بخوانید

او افزود: به عنوان مثال من چه به عنوان تالیف کننده، چه به عنوان ناشر و چه مترجم می توانم به طور مستقیم با مخاطبم در تماس باشم. این فرصت را شبکه اجتماعی فراهم کرده که با هرفرد می توانیم در هرکجای دنیا که کتابش منتشر گردد ارتباط برقرار کنیم. به عقیده من شبکه های اجتماعی بیشتر ترغیب کننده و از هر لحاظ مفید می دانم که به صنعت نشر کمک کرده است. اگر هم سویه منفی داشته باشد به نسبت خدمتی که کرده فکر می کنم سویه مفید آن بسیار پروزنه تر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه کرونا تاثیرات متفاوتی در اقتصاد کتاب داشته است، گفت: هر بحرانی که پدید می آید ویژگی هایی دارد که به شکل متفاوت بخش های مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال یک مسئله اقتصادی مانند تورم که پدید می آید بخشی جامعه از این مسئله اقتصادی آسیب می بیند، ولی بخشی دیگر بیش از پیش در سلسله مراتب اجتماعی سقوط می کند و حتی در معرض آسیب فراوان قرار می گیرد. یعنی نتیجه می گیریم بحران یکسان است اما تاثیری که می گذارد متفاوت است. کرونا هم به عنوان یک بحران در هر جامعه آسیبی به جوامع مختلف از نوع جایگاه اجتماعی و تولید و درآمدزایی وارد کرده است. متاسفانه اکثریت مطلق جامعه از کرونا آسیب دیدند و در هر بخش اقتصادی متفاوت بود.

تدینی با بیان اینکه در حقیقت پرسش باید این گونه باشد کرونا بر روی صنعت نشر چه تاثیری گذاشته است؟ ادامه داد: بخشی که به سازوکار تولید کتاب برمی گردد که این امکان را دارد به صورت نامتمرکز کار کند. بالفرض شما اگر قطعه ساز باشید نیروی انسانی باید در یک کارگاه کار کند و آن کالا را تولید کند؛ در این زمینه دورکاری بی معناست، اما صنعت نشر و تولید کتاب از آن بابت که می توان نیروی انسانی را پخش کرد یعنی بخش عمده ای تحریریه ها توانستند دورکاری کنند و این کاری بود که بسکمک از ناشران توانستند انجام دهند به ویژه آن دست مدیرانی که اخلاق پذیرتر بودند نسبت به زندگی و سلامت کارمندان این فرصت را به ویراستاران، حروفچینان و طراحان دادند. به این ترتیب از یک بُعد این مزیت را کار تولید کتاب داشت که تحریریه ها به صورت نامتمرکز کار کند. از این جهت می توان گفت تحریریه ها توانستند خود را سرپا نگه دارند و کارشان را بکنند. بحث دوم بر روی تولید کتاب اثر می گذارد هر تولیدی منوط به فروش است؛ تولیدی که فروش ندارد دیر یا زود باید تعطیل گردد. خوشبختانه کرونا درصد کوچکی از مردم را واداشت تا بیشتر مطالعه کنند. من آمار رسمی و دقیقی ندارم و این بیشتر بر اساسا حدس و گمان است. این محدود شدن و گیر افتادن و کمتر سفر رفتن باید افراد جایگزینی مانند کتاب پیدا کنند و یا شبکه های اجتماعی و تلفن های هوشمند پناه بردند یا رسانه ها و یا خواندن کتاب. ما از هر لحاظ نگاه کنیم روی میزان مطالعه اثر مثبت گذاشته است. نتیجه می گیریم کرونا با همه فشارها صنعت نشر را زمین نزد.

ضعف تالیف وجود ندارد

مترجم کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم در پاسخ به این پرسش که چرا هم اکنون تالیف از ترجمه فاصله گرفته است گفت: ضعف تالیف وجود ندارد در حقیقت شمار کارهای تالیفی بیشتر است. کار تالیفی زیاد است، ولی چاپ نمی گردد چون اقبال عمومی در فضای ایران نسبت به آثار تالیفی نیست و من به شخصه احساس می کنم موضوعات ترجمه دنیای تر است. مثال می زنم اگر قرار باشد کتابی درباره هایدگر چاپ کنیم کدام بهتر است؟ کتابی درباره هایدگر در غرب از سوی هایدگرشناس ترجمه کنیم یا خودمان با سواد نداشته یا کم خود درباره هایدگر کتاب بنویسیم.

او ادامه داد: من معتقدم بهتر است درباره مسائل بومی تالیف داشته باشیم. ما استادان بزرگی داریم که تالیفتشان راحت تر فروش می رود و ناشر ترجیح می دهد کار آن ها را منتشر کند. برای مثال یک ناشر برای یک کار تالیفی باید 60 میلیون تومان هزینه کند که 20 میلیون آن سود است و ناشر می تواند به جای سرمایه گذاری روی این کتاب تالیفی در یک کتاب ترجمه شده سرمایه گذاری کند که سریع فروش برود. اصول اقتصادی در این باره دخیل است. تالیفات ضعیف است و ترجیح داده می گردد در این کارها به نویسندگان غربی مراجعه کنیم. در نهایت ذائقه بازار چند کتاب تالیفی از نویسندگان سرشناس را می پذیرد.

مدیر بخش اندیشه نشر ثالث درباره بهترین آثار منتشر شده در این نشر نیز شرح داد: در سالی که گذشت من دو عنوان کتاب را از سوی نشر ثالث می توانم نام ببرم؛ مجموعه ای در نشر ثالث تحت عنوان پنجاه متفکر به چاپ رسید که در بلندمدت به 20 جلد هم خواهد رسید؛ برای مثال ما با پنجاه متفکر جرم شناسی، توسعه، دنیای شدن و روان شناسی آغاز کردیم؛ این مجموعه، هم اکنون کامل شده و در سال 99 توسعه، دنیای شدن، روان شناسی را منتشر کرده ایم. بی شک این مجموعه در بلندمدت به یک دانشنامه تبدیل خواهد شد. کتابی دیگری هم تحت عنوان کتاب جامعه انتزاعی: تحلیلی فرهنگی از زمانه ما اثر آنتونیوس کورنِلیس زایدرفلت به ترجمه محمود عبدالله زاده بود که این اثر در ایران کمتر شناخته شده است. آنتونیوس کورنِلیس زایدرفلت از همکاران پیتر برگر بوده است که در ایران شناخته شده است. این کتاب تحلیل های بسیار خوبی داشت و قصد داشت پدیده اعتراض را تحلیل کند. هم متفکر خاص از آن استفاده می کند و هم متفکر عام.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اقبال عمومی در فضای ایران نسبت به آثار تالیفی نیست، مجموعه پنجاه متفکر و جامعه انتزاعی را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقبال عمومی در فضای ایران نسبت به آثار تالیفی نیست، مجموعه پنجاه متفکر و جامعه انتزاعی را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید