پیشرفت های تازه در حوزه پژوهشی عصب شناسی زبان را در این کتاب بخوانید!

به گزارش راهنمای مدرسه، مولود صفوی مترجم کتاب دستنامه عصب شناسی زبان آکسفورد در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر اعلام کرد: این دستنامه تازه پیشرفت های تازه در حوزه پژوهشی عصب شناسیِ زبان برای دانشجویان و پژوهشگران مرور می نماید. مخاطبان این کتاب همه علاقه مندان به عصب زیست شناسی زبان هستند. فصل های کتاب مفصل نیستند اما پرسش های مهم و برجسته در این زمینه پژوهشی را طرح و آنالیز می نمایند.

پیشرفت های تازه در حوزه پژوهشی عصب شناسی زبان را در این کتاب بخوانید!

او ادامه داد: فصل اول کتاب تاریخچه رشته را به صورت مختصر معرفی می نماید. در بخش اول کتاب به روش های کلیدی و فناوری هایی پرداخته می شود که امروزه در مطالعه عصب زیست شناسی زبان به کار گرفته می شوند؛ شامل نقشه برداری از نشانه-ضایعه، تصویربرداری کارکردی، الکتروفیزیولوژی، مسیرنگاری و تحریک مغزی.

به گفته او، در بخش دوم عصب زیست شناسی فراگیری زبان در مراحل رشد طبیعی و چالش های پیش رو در صورت وجود مسائل ارثی یا اکتسابی آنالیز می شود.

بخش سوم کتاب سطوح مختلف مغز منسجم ما، ظرفیت فراوری زبان -شامل زبانِ: نوشتاری، گفتاری، اشاره ای- را با توجه به شرایط طبیعی و سلامت مغزی و نیز با رویکرد بالینی (توجه به ضایعه ها و اختلال های مغزی) آنالیز می نماید. پرسش های مربوط به چگونگی سازمان دهی و بازنمایی معنا در مغز در بخش چهارم مطرح می شوند. این پرسش ها گستره ای از مباحث و سطوح زبانی از واژه تا سطح گفتمان در نوشتار و گفتار زبان و از ادراک تا مدل سازی آماری را در بردارد. بخش پنجم و انتهای کتاب با توجه به سازکارهای نوروآناتومیکیِ بنیادی به قلمرو یی گسترده تر می پردازد و به توصیف مشخصه ها و زمینه های عصب زیست شناختی زبان اختصاص یافته است.

صفوی اضافه کرد: با توجه به بین رشته ای بودن حوزه پژوهشی عصب شناسیِ زبان و سرعت رشد و پیشرفت آن دسترسی به منبعی معتبر و به زبان فارسی از ضروریات بومی سازی این رشته به نظر می رسد. مترجمان این کتاب با در نظر گرفتن احتیاج دانشجویان به منبعی مفصل و به روز به ترجمه این کتاب پرداخته اند.

مترجم کتاب دستنامه عصب شناسی زبان آکسفورد ادامه داد: این کتاب منبعی کاملاً تخصصی و مرجع است که می تواند مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران در رشته های زبان شناسی، روان شناسی، گفتاردرمانی، علوم شناختی، مهندسی پزشکی و عصب شناسی قرار گیرد.

او با بیان اینکه تا به امروز منبع معتبر با تمرکز بر عصب شناسی زبان به زبان فارسی منتشر نشده عنوان نمود: هر فصل این کتاب موضوعی تخصصی دارد و خواننده با مطالعه هر فصل با آخرین پیشرفت های زمینه پژوهشی عصب شناسی زبان آشنا می شود. با توجه به این که هر فصل را متخصص همان موضوع نوشته است خواننده می تواند به صورت عمیق با موضوع آشنا شود و در بخش ارجاعات منابع تکمیلی را پیدا کند.

صفوی در انتها بیان نمود: به طور کلی این کتاب با مشارکت متخصصان در زمینه های عصب شناسی زیستی، روان شناسی زبان، آسیب شناسی گفتار-زبان، علوم اعصاب و علوم شناختی و غیره، مقدمه ای کامل بر حوزه عصب شناسی زبان ارائه می دهد. جنبه های بسیاری از ظرفیت مغز ما برای فراوری زبان - نوشتاری، گفتاری، و زبان اشاره - و بعلاوه نوروبیولوژی مغز دوزبانه را آنالیز می نماید. تکنیک ها و فناوری های کلیدی مورد استفاده برای مطالعه عصب شناسی زبان را پوشش می دهد.

کتاب دستنامه عصب شناسی زبان آکسفورد نوشته گریگ دو زوبیکارای و نیلز شیلر به ترجمه مولود سادات صفوی، اسما نامداری و نیره جودی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پیشرفت های تازه در حوزه پژوهشی عصب شناسی زبان را در این کتاب بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت های تازه در حوزه پژوهشی عصب شناسی زبان را در این کتاب بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید