کمپین کتابفروشان برای جلوگیری از تعطیلی کتابفروشی ها در قرنطینه سراسری اروپا

به گزارش راهنمای مدرسه به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، افزایش شتابناک و پایدار شمار مبتلایان به ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی پس از چند هفته بحث و مجادله، خاتمه دولت ها را وادار به تصویب مجدد محدودیت های شدید اجتماعی نموده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوانین جدیدی برای قرنطینه عمومی در ایام کریسمس اعلام نموده اند. در دو هفته گذشته مبزان ابتلا به ویروس کرونا در دو کشور اتریش و آلمان به شدت افزایش یافت و در مواردی به حدود 1000 نفر در برابر هر صدهزار نفر جمعیت رسید. در حالی که این رقم تا اواخر اکتبر زیر 100 بود.

کمپین کتابفروشان برای جلوگیری از تعطیلی کتابفروشی ها در قرنطینه سراسری اروپا

در همین حال سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار درباره امکان بالای شیوع موج نو کووید در اوایل سال آینده میلادی به اروپایی ها توصیه کرد در ایام تعطیلات کریسمس و دید و بازدیدهای خانواگی در سال نو، میهمانی های خود را در فضای باز برگزار نمایند و ترجیحا ماسک بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند. اومیکرون سویه نو ویروس کرونا در بسیاری از کشورها موجب قرنطینه سراسری شده ولی اتحادیه های مختلف ناشران و کتابفروشان اصرار دارند که هنوز کتاب انتخاب اول خانواده ها برای ایام کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی است.

فدراسیون بین المللی و اروپایی کتابفروشان (EIBF) که دفتر اصلی آن در شهر بروکسل بلژیک واقع شده است، در اعلامیه ای کمپینی با عنوان کریسمس بدون کتاب ممکن نیست راه اندازی کرد که بسیاری از اتحادیه ها و اصناف مربوط به کتابفروشان و ناشران به آن محلق شده اند. اتحادیه ناشران اروپا با بیش از 110هزار ناشر و کتابفروش زیرمجموعه خود در بریتانیا و اتحادیه اروپا با این کمپین همراه شد و از دولت های اروپایی درخواست کردند کتابفروشی ها را از قانون قرنطینه سراسری مستثنی نمایند.

اتحادیه و اصناف ناشران می گویند کتاب باید در زمره کالاهای اساسی و ضروری قرار بگیرد تا مردم بتوانند در ایام قرنطینه سراسری به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. سال گذشته دولت فرانسه در طی تصویب قانون قرنطینه سراسری کتابفروشی ها را از این قانون مستثنی و کتاب را در فهرست کالاهای ضروری اعلام نموده بود. اتحادیه کتاب فروشان و اتحادیه ملی ناشران فرانسه با ایجاد کمپینی با عنوان آقای رئیس جمهور! بیایید فرهنگ را با بازگشایی کتاب فروشی ها انتخاب کنیم خواستار فعالیت کتاب فروشی ها در مواقع بحران و اعمال محدویت ها شده بودند.

دولت آلمان سال گذشته دو هفته قبل از ایام تعطیلات سال نو میلادی کتابفروشی های خود را تعطیل کرد و چند دولت اروپایی دیگر مثل بلژیک، اتریش و ایتالیا نیز قانون خاصی برای فعالیت کتابفروشی هایشان اعلام نکردند. حالا اتحادیه های کتابفروشی قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی از سوی دولت ها اصرار دارند کتابفروشی ها از قانون تعطیلی عمومی مستثنی باشند.

ژان لوک ترتیناره رئیس اتحادیه بین المللی و اروپایی کتابفروشان ضمن انتشار بیانیه ای برای پیوستن کتابفروشان به کمپین استثنای کتابفروشان از قرنطینه سراسری گفت: کتابفروشی، انتشارات و بخش های مختلف درگیر با چاپ کتاب به ایام کریسمس به عنوان بخش مهمی از درآمدزایی خود فکر می نمایند و امیدوارند در این ایام کتابفروشی ها تعطیل نباشند.

وی اضافه کرد: کتاب و مطالعه منابع اصلی فرهنگ و ادبیات هر کشوری محسوب می گردد و کتابفروشی ها در این میان نقش اصلی در اشاعه این فرهنگ در میان جوامع را ایفاء می نمایند. در ایام تعطیلات مردم برترین هدیه را کتاب می دانند و دولت ها نباید این امکان را از مردم بگیرند.

اولریچ استتر رئیس سازمان اینترگراف (Intergraf) - اتحادیه ناشران کتاب های مصور در اروپا- نیز ضمن اعلام همبستگی با این کمپین گفت: کتاب محصول اصلی فرآیند فرهنگ و آموزش در جامعه هاست و باید آن را به عنوان یک کالای اساسی در نظر گرفت و در قرنطینه سراسری قوانین تسهیل نماینده برای کتابفروشی ها در نظر گرفت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کمپین کتابفروشان برای جلوگیری از تعطیلی کتابفروشی ها در قرنطینه سراسری اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپین کتابفروشان برای جلوگیری از تعطیلی کتابفروشی ها در قرنطینه سراسری اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید