معرفی شاهی و خواص درمانی آن

به گزارش راهنمای مدرسه، Lepidium sativum L.، نام فرانسه Nasitor و نام انگلیسی آن garden cress می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، تره تیزک، تَرتیزک، تره تندک، کهزک، رَشاد

معرفی شاهی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Lepidium sativum L.، نام فرانسه Nasitor و نام انگلیسی آن garden cress می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، تره تیزک، تَرتیزک، تره تندک، کهزک، رَشاد، حرا، جِرجیربستانی، قردامون، هلیم، لهالو و مقلبانا نام برده شده است. اسانس روغنی فرّار، آب، پروتئین، چربی، رایبوفلاوین، گلوکوزید گلوکوتروپئولین، هیدرات های کربن، سدیم، پتاسیم، نیاسین، مهمیم، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، فسفات، ید و ویتامین های K, C, B2, B1, A در آن تشخیص داده شده است.

تیره گیاه:

شب بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 30 سانتی متر در برخی موارد بیشتر با برگ و ساقه های سبز روشن و شاداب و طعم آنها تند می باشد. به طور گروهی در انتهای شاخه، گل دهنده، گلهایش کوچک، سفید یا صورتی روشن و با عطری ملایم و میوه اش خورجینک و دانه داخل آن ریز، مدور و مایل به قرمز است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی مدیترانه ای شرقی، اروپا و آسیای غربی و در ایران در اغلب منطقه ها کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اسانس روغنی فرّار، آب، پروتئین، چربی، رایبوفلاوین، گلوکوزید گلوکوتروپئولین، هیدرات های کربن، سدیم، پتاسیم، نیاسین، مهمیم، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، فسفات، ید و ویتامین های K, C, B2, B1, A در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی تخم شاهی و خواص درمانی آن

بخش مورد استفاده:

قسمت های هوایی گیاه

نحوه مصرف:

برگ های گیاه به صورت خام مصرف خوراکی دارد و ازله شده برگ ها به صورت ضماد هم استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

مولد منی و محرک شهوت، قاعده آور و آرام بخش، محلل و بادشکن، شیرافزا و اشتهاآور، ضد باکتری و کاهنده فشار خون، تصفیه نماینده خون و پاک نماینده کبد، تقویت نماینده معده و مقوی کیسه صفرا، خارج نماینده سنگ کلیه و مثانه و خون ساز، ضد اسکوربوت و مفید برای سیاه سرفه، کاهنده قند خون و تسکین دهنده درد مفاصل می باشد. ضمناً برای بیماری های کبد، زکام، سرماخوردگی، سل ریوی، نقرس، بیماری های تنفسی، بیماری های کلیوی و حبس البول هم مفید است. شاهی به علت داشتن ویتامین C برای امراض پوستی فوق العاده مفید می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی شاهی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شاهی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید