حق بیمه کارگران ساعتی چگونه محاسبه می گردد؟ ، پاسخ 3 سوال اساسی

به گزارش راهنمای مدرسه، کارگران معمولا در محیط های غیراداری کار می نمایند؛ زحمت کشانی که در حین کار دست و لباس خاکی دارند چون از توانایی بدن و قدرت فیزیکی خود برای انجام کار استفاده می نمایند و به اصطلاح، کار یدی انجام می دهند؛ مثل کارگران ساختمانی یا اپراتور ماشین های صنعتی یا مونتاژکارها. این کارگرها معمولا به صورت دائم و تمام وقت با یک کارفرما کار نمی نمایند، بلکه ممکن است چند ساعت در روز را در اختیار کارفرما باشند و به علت این شرایط شغلی، جزو آسیب پذیرترین قشرهای جامعه برای دریافت بیمه و مزایای آن محسوب می شوند. از طرف دیگر، خیلی از کارفرماها درباره حقوق کارگران ساعتی آگاهی کامل ندارند و ندانستن این موضوع، می تواند آنها را مشمول جریمه و دعوای حقوقی کند. چون تا اینجای کار دیگر می دانیم، آگاهی نداشتن درباره حقوق کارگران می تواند ضرر و جریمه های جبران ناپذیری را برای کارفرما در پی داشته باشد. یکی از این مهم ترین موضوعاتی که کارفرما باید به آن آگاهی کامل داشته باشد، حق بیمه کارگران ساعتی است. با ما همراه باشید تا به 3 سوال اساسی درباره حق بیمه کارگران ساعتی پاسخ دهیم.

حق بیمه کارگران ساعتی چگونه محاسبه می گردد؟ ، پاسخ 3 سوال اساسی

1- کارگران ساعتی چه کسانی هستند؟

برخی کارگران قرارداد دائم و برخی دیگر، قرارداد موقت دارند. خیلی از کارگرانی که کار یدی انجام می دهند، به صورت ساعتی کار می نمایند و با کارفرما قرارداد ساعتی می بندند. این کارگران در قبال ساعاتی که کار نموده اند و در اختیار کارفرما بوده اند، از او مزد دریافت می نمایند. به این کارگران، کارگر ساعتی می گویند. حقوق کارگر ساعتی را می گردد بر اساس توافق بین کارفرما و کارگر در خاتمه روز کاری، در خاتمه هفته، هر 15 روز یا ماهیانه پرداخت کرد.

2- آیا کارگر ساعتی بیمه می گردد؟

هرچند برخی از کارفرمایان، قانون را آن طور که باید رعایت نمی نمایند، ولی هر کارفرما باید بداند که رابطه کارفرما و کارگری در خصوص کارگران ساعتی و کارفرمایشان برقرار است و مطابق ماده 4 قانون تامین اجتماعی،

هر کارگری که در مقابل دریافت مزد کار می نماید، مشمول بیمه شدن و قانون تامین اجتماعی است.

3- حق بیمه کارگران ساعتی چگونه محاسبه می گردد؟

حق بیمه کارگران ساعتی بر اساس تعداد ساعاتی که کار نموده اند، در فهرست بیمه قرار می گیرد. اما برای محاسبه و اصطلاحا رد کردن بیمه، چند نکته مهم وجود دارد:

  • بر اساس قانون کار، کسانی که به صورت تمام وقت کار می نمایند و بیمه تامین اجتماعی می شوند، موظفند 44 ساعت در هفته کار نمایند.
  • اگر ساعات کار روزانه ای که کارگران ساعتی انجام می دهند، کمتر از ساعات قانونی یک روز کاری یعنی حدود 8 ساعت باشد، کارفرما باید ساعات کار اجرا شده در یک ماه را تبدیل به تعداد روز کاری تمام وقت کند و بر اساس آن، حق بیمه کارگر ساعتی را به تامین اجتماعی پرداخت کند. در مشاغل ساعتی، برای هر 8 ساعت کار، معادل یک روز کاری حق بیمه در نظر گرفته می گردد.
  • مزایای کارگران ساعتی که حق بیمه برای آن ها در فهرست بیمه رد می گردد، مثل حق اولاد و حق خواروبار، با توجه به ساعات کار آن ها و تعداد روزهایی که شامل بیمه شده اند پرداخت می گردد و در واقع انگیزه ای مضاعف برای آن ها برای بالا بردن کیفیت کار است.
  • اگر حادثه ای برای کارگران ساعتی که حق بیمه برای آن ها رد می گردد رخ بدهد یا بیمار شوند، می توانند با مشاوره و گواهی پزشک مورد تایید تامین اجتماعی از مرخصی استعلاجی هم استفاده نمایند.
  • پاداش و حق سنوات کارگران ساعتی بر اساس میانگین حقوق 3 ماه خاتمهی کار آن ها محاسبه می گردد.
  • کارگران ساعتی هم حق استفاده از تعطیلی روز آدینه و تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی را دارند؛ البته به تناسب روزهایی که حق بیمه برای آنها رد شده است.
منبع: بلاگ دیوار

به "حق بیمه کارگران ساعتی چگونه محاسبه می گردد؟ ، پاسخ 3 سوال اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق بیمه کارگران ساعتی چگونه محاسبه می گردد؟ ، پاسخ 3 سوال اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید