با این ورزش ها استرس را مدیریت کنید

به گزارش راهنمای مدرسه، در هنگام بروز استرس دو هورمون مهم داریم که ترشح می شوند یکی آدرنالین و یکی کورتیزول و باعث بروز واکنش هایی در بدن مانند افزایش ضربان قلب، افزایش مقدار تنفس، افزایش تعریق و پرخاشگری، بر هم خوردن خلق و خو و حتی تهوع و مسائل گوارشی می شوند.

با این ورزش ها استرس را مدیریت کنید

دکتر علیرضا شمس الدینی در مورد مفهوم استرس گفت: استرس زمانی رخ می دهد که فرد احساس می نماید بین آن توانایی ها یا قابلیت هایی که خود فرد دارد و آن انتظاراتی که از آن فرد در آن موقعیت خاص می رود، توازنی وجود ندارد.

وی اعلام نمود: استرس یک واکنش بیولوژیکی طبیعی و خاص در بدن است و سبب می گردد مواد شیمیایی و هورمون هایی در بدن انسان به هنگام بروز استرس رهایی یابد و عملکرد فیزولوژیکی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

این استاد فیزیولوژی ورزشی اضافه نمود: حالا اگر این عوامل محرک که باعث بروز رهایش این مواد می گردد، در حد طبیعی باشند باعث می گردد استرس به افزایش عملکرد طبیعی بدن منجر گردد که به آن استرس مثبت می گویند.

وی گفت:، اما اگر محرک طوری باشد که عملکرد فیزیولوژیکی را بیش از حد تحت تأثیر قرار دهد و رهایش مواد روی عملکرد فیزیولوژیک اثر منفی داشته باشند، به آن استرس منفی می گوییم.

شمس الدینی گفت: در هنگام بروز استرس دو هورمون مهم داریم که ترشح می شوند یکی آدرنالین و یکی کورتیزول و باعث بروز واکنش هایی در بدن مانند افزایش ضربان قلب، افزایش اندازه تنفس، افزایش تعریق و پرخاشگری، بر هم خوردن خلق و خو و حتی تهوع و مسائل گوارشی می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در رابطه با هورمون آدرنالین گفت: آدرنالین هورمونی است که باعث افزایش ضربان قلب می گردد، روی عروق و عضلات اسکلتی اثر می گذارد و هنگامی که فرد تحت تاثیر قرار میگیرد، با افزایش گردش خون، منجر می گردد خونرسانی به عضله فرد بیشتر گردد تا فرد بتواند در مقابل استرس پاسخ مناسبی را بروز دهد.

وی اضافه نمود: هورمون کورتیزول هم هورمونی است که وقتی که ترشح پیدا می نماید، باعث افزایش گلوکز خون می گردد یعنی قند خون را بالا می برد و این بالا رفتن فند خون به مغز یاری می نماید که مغز عملکرد بهتری را در هنگام اضطراب داشته باشد.

شمس الدینی تأکید کرد: البته اثرات بد ترشح هورمون کورتیزول که هورمونی استرسی است در بلند مدت عبارتند از افزایش وزن، فشار خون بالا، اختلالات خواب، دیابت نوع دو و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن.

این فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به اینکه ورزش استرسی مثبت را به فیزیولوژیک بدن وارد می نماید، گفت: ورزش باعث یک سری تغییرات فیزیولوژیک در بدن می گردد و به نوعی منجر به این می گردد که جهت سیگنالی داخل بدن تنظیم و بدن به سمت تعادل و طبیعی واقعی فیزلوژیک برود.

وی ادامه داد: ورزش انسجام فیزیولوژیک بدن را بهبود می بخشد و استرس های نا به جا را به وسیله رهایش هورمون ها و مواد شیمیایی کنترل می نماید. گاهی اوقات استرس چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت فرد را دچار افسردگی می نماید و ورزش باعث کاهش افسردگی هایی می گردد که در پی استرس ایجاد شده اند.

شمس الدینی توضیح داد: بعلاوه ورزش بر روی جهت هورمون های درون ریز بدن مانند هیپوتالاموس، هیپوفیز و غده فوق کلیوی هم اثر می گذارد و در این اثرگذاری باعث می گردد جهت فیزیولوژیک ترشح مواد شیمیایی مؤثر بر اضطراب، منسجم و متعادل شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: وقتی ورزش می کنیم یک سری مواد شیمیایی تحت عنوان اندورفین ها از بدن ترشح می شوند و یک ماهیت شبیه مسکن ها در بدن دارند و باعث آرام بخشی و آرامش درونی بدن می شوند و حتی اگر درد های جزئی هم داشته باشیم، ترشح این مواد باعث کاهش درد می گردد.

وی با بیان اینکه انواع ورزش های هوازی، کششی و مقاومتی می توانند روی کاهش اضطراب و استرس اثر بگذارند، بیان داشت: ما دو نوع ورزش هوازی داریم یک نوع ورزش هوازی ممتد که فرد 30 دقیقه می دود و یک نوع ورزش هوازی تناوبی که فرد یک دویدن های کوتاه مدت یک دقیقه ای را با حداکثر شدت انجام می دهد و یک و نیم تا دو دقیقه استراحت می نماید و دوباره این کار را تکرار می نماید.

شمس الدینی یادآور شد: ورزش های هوازی چه به طور تناوبی و چه ممتد روی کاهش استرس موثرند و از جمله ورزش های هوازی مؤثر بر استرس می توان به شنا کردن، دویدن های بلندمدت یا تناوبی و فعالیت های ایروبیک اشاره نمود.

این استاد فیزیولوژی ورزشی گفت: ورزش های کششی هم خیلی یاری کننده هستند، زیرا وقتی شما یک کششی روی عضله و مفاصل اعمال می کنید به نوعی باعث ریلکس شدن عضله می شوید و فشار را از روی عضله، عروق خونی داخل عضله و بافت های اطراف عضله بر می دارید و به نوعی احساس آرامش می کنید.

وی ادامه داد: در پی ورزش های کششی، افزایش جریان خون را در واقع در بافت های بدن داریم و فشار و بار از روی مفاصل برداشته می گردد و در پی آن رهایش هورمون های موثر بر آرامش بخشی نیز ترشح خواهد شد. از جمله تمرینات کششی می توان به پیلاتس و یوگا اشاره نمود.

علیرضا شمس الدینی مطرح نمود: تمرینات مقاومتی مانند وزنه زدن هم می تواند به کاهش استرس یاری کند. اما در کل متناسب با خلق و خوی فرد باید ورزش را انتخاب کنیم. هر فعالیت ورزشی ای که برای فرد لذت بخش باشد حتما اثرات بهتری را برای کاهش استرس آن فرد دارد. مثلا نمی توان به طور انتخابی گفت حتما شما باید بدوی تا اضطرابت کم گردد.

وی اظهار کرد: حتی گاهی ورزش های برخوردی مانند بوکس هم می تواند منجر به کاهش اضطراب در بعضی افراد گردد یعنی فردی با ضربه زدن به کیسه بوکس هیجانات کاذب بدنش تخلیه می گردد و به نوعی کاهش استرس را برای خودش فراهم می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: در مجموع در پی فعالیت ورزشی فرد احساس می نماید از نظر جسمی قوی تر و توانمندتر شده است و در پی توانمندی جسمی حتما افزایش توانایی روحی و کاهش استرس نیز حاصل خواهد شد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید

به "با این ورزش ها استرس را مدیریت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این ورزش ها استرس را مدیریت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید