نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) در آپارتمان

به گزارش راهنمای مدرسه، گیاه فردوس برای رشد به خاک باغچه و ماسه درشت، آبیاری متوسط و نور غیر مستقیم نیاز دارد. تکثیر گیاه فردوس از طریق قلمه انجام می شود.

نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) در آپارتمان

راهنمای مدرسه | سرویس گیاهان و حیوانات - گیاه فردوس که با نام سینادنیوم گرانتی نیز شناخته میشود، از جمله گیاهان گوشتی بوده که خواستگاه اصلی آن آفریقا (تانزانیا) بوده و از خانواده یوفوربیاسه است. رنگ سبز برگ های این گیاه با رگه هایی از رنگ قهوه ای مایل به ارغوانی پوشیده شده است که زیبایی این گیاه را دو چندان می کند . این گیاه به دلیل نیاز آبی پایین، به عنوان گیاهی زینتی جهت کشت در حاشیه خیابان ها، سطح چمن ها و طراحی فضای سبز در مناطق خشک و کم آب کاربرد دارد. همچنین گیاه فردوس شرایط نگهداری آسانی دارد و حتی در شرایطی با نور کم نیز از خود مقاومت نشان می دهد و از این رو به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری می باشد و با برگ های سبز رنگ و رنگدانه های قرمز و متمایل به قهوه ای که دارد هر فردی را به سمت خود جذب می کند .برای آشنایی با نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) در آپارتمان با راهنمای مدرسه همراه شوید.

نحوه نگهداری گیاه فردوس در آپارتمان

شرایط محیطی مورد نیاز گیاه فردوس به شرح زیر میباشد:

  • آبیاری: نیاز آبی گیاه متوسط تا کم بوده و نسبت به خشکی، مقاومت قابل ملاحظه ای از خود نشان می دهد به طوریکه در طراحی فضای سبز در مناطق خشک و کم آب زیاد به کار می رود. توجه داشته باشید، آبیاری باید زمانی انجام شود که خاک گلدان تقریبا خشک شده باشد.
  • نور: گل فردوس به نورخورشید کامل، ولی غیر مستقیم نیازمند است. البته مقاومت گیاه به نور کم نیز زیاد بوده و می تواند به رشد خود ادامه دهد.
  • خاک: بهترین خاک برایی رشد و تکثیر این گیاه، ترکیبی از خاک باغچه، ماسه درشت یا پرلیت و پیت ماس می باشد، خاک گیاه فردوس بایستی زهکشی بالایی داشته باشد تا ریشه های گیاه دچار پوسیدگی نشود .
  • کوددهی: جهت تقویت گل فردوس می توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی موجود در فروشگاههای گل وگیاه استفاده نمایید .
  • دما: دمای مناسب برای رشد و نگهداری این گیاه 16 تا 29 درجه سانتی گراد است .
  • آفات و بیماریها: از آفات گل فردوسی در گلخانه و آپارتمان می توان به عنکبوت قرمز و شته ها اشاره کرد. این گیاه بیماری خاصی ندارد.

نحوه تکثیر گیاه فردوس

این گیاه به دو روش جنسی (بذر) و غیر جنسی (قلمه) تکثیر می شود. اما روش تکثیر رایج آن در اپارتمان از طریق قلمه می باشد. به منظور تکثیر و ازدیاد گیاه مراحل زیر را انجام دهید:

قلمه هایی از گیاه سالم و شاداب دارای 2 تا 3 گره (گره قسمت هایی از ساقه که برگ از انجا رشد می کند) را از گیاه جدا کنید. گذاشتن 2 برگ در بالای قلمه کافی است.

چند ساعتی قلمه ها را درکناری قرار دهید تا شیره گیاه خارج شود. (گیاه دارای شیرابه ای سفید و سمی است، پس احتیاط نموده و دور از دسترس بچه ها قرار دهید.)

گلدان مناسبی را انتخاب نموده و در هر گلدان 3 تا 4 قلمه بکارید.

به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. قلمه جدا شده از گیاه را روی ابتدا روی یک روزنامه قرار دهید. یکی از نکات مهم در قلمه گیری از این گونه گیاهان، دادن استراحت به قلمه بعد از برش آن است. علت اصلی این کار خشک شدن محل برش برای جلوگیری از انتقال عوامل عفونی به قلمه و پوسیده شدن آن پس از انتقال به خاک می باشد.
  2. قلمه ها باید از تابش مستقیم نور خورشید دور باشند. چرا که قلمه بدلیل نداشتن ریشه قادر به جایگزینی آب تبخیر شده نمی باشد. به تدریج و با ریشه دار شدن قلمه ها می توان آنها را به مکانی با نور بیشتر منتقل کرد.
  3. بستر باید به گونه ای باشد که ضمن حفظ مختصری رطوبت در اطراف قلمه از تجمع آب در اطراف آن جلوگیری کند. استفاده از از ماسه بادی رودخانه ای یا پرلیت یا مخلوطی از این مواد با خاکبرگ و یا کمپوست قلمه به عنوان بستر مناسب است.
  4. همچنین بذور این گیاه سمی است و در استفاده از آن باید دقت کرد. همچنین شاخه های این گیاه دارای خار می باشد که هنگام چیدن آنها باید دقت کرد.

مشخصات ظاهری گیاه فردوس

گل فردوس ددرختی کوچک با قطر حدود 50 سانتیمتر می باشد. ارتفاع این درختان در محیط باز به 5 تا 8 متر نیز می رسد. این گیاه دارای ریشه های عمودی است که دارای گره هایی حاوی باکتری های تثبیت کننده نیتروژن است که عمل تثبیت نیتروژن را انجام می دهد. گل فردوسی دارای تنه چوبی با شاخه هایی پوشیده از خارهای قوی می باشد. دمبرگ های این گیاه نیز در برخی موارد دارای خارهایی هستند.

برگ ها گیاه به شکل نیزه ای یا تخم مرغی یا کشیده بوده، طول آن بین 10 تا 15 سانتی متر و بدون کرک هستند. گل ها بصورت مجتمع در گل آذین های خوشه ای حضور دارند.

در برخی مناطق رنگ گل های این گیاه صورتی است. میوه این درخت بصورت خشک و از نوع لگوم ها یا نیام داران است. بذرهای قهوه ای رنگ و استوانه ای شکل در این لگوم ها جای دارد.

گلدهی این گیاه از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد. گل ها دارای شهد فراوان هستند که حشرات را به خود جذب می کند و بنابراین گرده افشانی آن توسط حشرات انجام می شود.

منابع: سایت نارگیل، باغبانی و فضای سبز

منبع: setare.com

به "نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) در آپارتمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) در آپارتمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید