امکان تغییر سن در شناسنامه های نو فراهم شد؟

به گزارش راهنمای مدرسه، مدیرکل ثبت احوال لرستان، شرایط صدور، تعویض، مفقودی، تغییر نام، نام خانوادگی و سن در شناسنامه را تشریح کرد.

امکان تغییر سن در شناسنامه های نو فراهم شد؟

به گزارش مهر، فریبرز امیری با اشاره به موضوع صدور شناسنامه ها، گفت: در حال حاضر شناسنامه هایی که در دست مردم هست شامل شناسنامه های قدیمی یا جلد قرمز، شناسنامه مکانیزه یا چاپی و بعلاوه پاسپورتی هستند.

همه چیز در خصوص صدور شناسنامه برای نوزادان

وی با بیان اینکه این شناسنامه ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و همه معتبر هستند، مطرح نمود: اینکه شایعه شده شناسنامه ها اعتبار دارند و باید عوض شوند، به هیچ عنوان صحت ندارد و همه این شناسنامه ها اعتبار دارند.

مدیرکل ثبت احوال لرستان، بیان داشت: منتها همکاران ما آمادگی کامل دارند که شناسنامه های مخدوش، دارای عکس نامناسب و… را تعویض نمایند، در تعویض شناسنامه ها در امسال حدود 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته ایم.

امیری با اشاره به صدور شناسنامه برای نوزادان، گفت: با توجه با استقرار امکانات و بعلاوه نیروی انسانی مورد احتیاج در بیمارستان ها، در همان روز به نوزاد به صورت اختصاصی شماره ملی داده می گردد و شناسنامه نیز در کمترین زمان صادر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه شناسنامه نوزادان در عرض دو روز باید صادر گردد در غیر این صورت ما باید جوابگو باشیم، اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با اداره کل پست استان منعقد نموده ایم، احتیاجی به مراجعه برای اخذ شناسنامه نیست.

برای تعویض شناسنامه باید چه کرد؟

مدیرکل ثبت احوال لرستان با اشاره به تعویض شناسنامه های بزرگ سال، مفقودی ها و مستعمل ها، مطرح نمود: درخواست ها در این رابطه به وسیله دفاتر پیشخوان جمع آوری می شوند، در این راستا نیز 54 دفتر پیشخوان طرف قرارداد ثبت احوال هستند.

امیری، ادامه داد: امسال اتفاق خوبی که داشتیم این بود که درخواست ها به صورت الکترونیکی به ادارات ثبت احوال ارسال می شوند، این درخواست در ادارات ثبت احوال بازبینی و چک می شوند و سپس در صف چاپ قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در اداراتی که حجم درخواست های ما پایین هست، در همان روز یا روز بعد شناسنامه بزرگسالان چاپ و تحویل اداره پست می گردد، بیان داشت: در اداراتی که حجم درخواست ها بالا می رود نهایتاً طی سه روز شناسنامه چاپ و تحویل اداره پست می گردد.

راه حل برای شناسنامه های مفقودی چیست؟

مدیرکل ثبت احوال لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسنامه های مفقودی هم، مطرح نمود: اطلاعات این شناسنامه ها از قبل در نزد ثبت احوال ثبت هست، افراد درخواست مفقودی شناسنامه خود را به وسیله دفاتر پیشخوان دولت و یا ادارات ثبت احوال، ثبت می نمایند.

امیری، تاکید نمود: صدور شناسنامه المثنی، فرد در مرتبه اول، یک ماه در صف انتظار واقع شده است، اما به طور مثال افرادی برای استخدام، بیمه، ازدواج و… سریع تر احتیاج به شناسنامه های خود دارند، این اختیار به رؤسای ادارات ثبت احوال داده شده که همان روز اقدام به صدور شناسنامه المثنی برای این افراد نمایند.

وی، اضافه کرد: این موضوع و مراحل حتی برای صدور المثنی بار دوم و سوم هم صدق می نماید.

1000 لرستانی نام خود را تغییر دادند

مدیرکل ثبت احوال لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه نیز، بیان داشت: ما در استان لرستان در این رابطه تغییرات زیادی داریم.

امیری با بیان اینکه برای تغییر نام در شناسنامه، ما یک کمیته تغییر نام در ثبت احوال داریم، بیان داشت: ما در این کمیته درخواست متقاضیان را پیگیری و آنالیز می کنیم، بر اساس دستور العمل ها، نام را تغییر می دهیم، البته برخی از نام ها هست که احتیاج بوده به وسیله مرجع قضائی دستور آن اخذ گردد.

وی، توضیح داد: در این راستا طی هشت ماهه امسال، هزار و 56 مورد تغییر نام اجرا شده داشته ایم، بعلاوه هزار و 417 مورد نیز تغییر نام خانوادگی در استان داشته ایم.

آیا تغییر سن در شناسنامه ممکن است؟

مدیرکل ثبت احوال لرستان با اشاره به موضوع تغییر سن افراد در شناسنامه نیز، گفت: بر اساس قانون، تغییر سن افراد در شناسنامه ممنوع است، اما افرادی هستند که سن آن ها با سن واقعی شأن مغایرت هایی دارد که در این راستا اصلاح سن، در کمیسیون تشخیص سن در ثبت احوال انجام می گردد.

امیری، اضافه کرد: این اصلاح سن نیز شرایط خاصی دارد، باید فاصله تاریخ تولد با تاریخ صدور شناسنامه یک فاصله پنج ساله باشد، رئیس کمیسیون تشخیص سن نیز قاضی دادگستری است، اگر شرایط و دلایل در این رابطه وجود داشته باشد، کمیسیون، سن فرد را در همان سند اصلاح می نماید، غیر از این ما تغییر سن نداریم.

وی، تاکید نمود: تغییر تاریخ تولد برخی وقت ها از سوی مراجع قضائی انجام می گیرد و سند باطل می گردد، این یک فرایند جداگانه است، که مشکلاتی در پی دارد و کلاً کد ملی فرد عوض می گردد که به همین علت به ندرت این امر در محاکم قضائی انجام می گردد.

منبع: فرارو

به "امکان تغییر سن در شناسنامه های نو فراهم شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تغییر سن در شناسنامه های نو فراهم شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید